Lopende doctoraten

Filter op

Animatie als medium en instrument voor onderzoek naar schendingen van rechten en de aard van soevereiniteit

Özge Akarsu
RITCS

Hoe kan de soeverein die onze rechten en plichten als leden van de samenleving bepaalt ons ook 'uitwissen'? Waarom worden sommige mensen ongewenst verklaard? Waarom worden hun levens gedevalueerd en uit de politieke structuren geduwd?

The personal is (not) political

Saddie Choua
RITCS

Het onderzoek van Saddie Choua is verbonden met de prelude ‘Hoe maak ik beelden over minderheidsgroepen?’ Vanuit haar eigen praktijk als visueel kunstenaar, video-kunstenaar, docu- mentairemaker vraagt ze zich af hoe kunst politiek-emancipatorisch kan werken binnen onze huidige patriarchale, racistische en kapitalistische maatschappij.

De perceptie van realiteit in de documentaire setting.

Tim De Keersmaecker
RITCS

De laatste vier/vijf jaar heb ik gewerkt aan twee documentaire films in de context van migratie, identiteit en integratie: 'No Man is An Island' en 'Passe-Partout.' De films kenden een wereldwijde release.

Female voices and dominant (science) narratives

Vanessa Del Campo Gatell
RITCS

Wetenschap en technologie zijn een essentieel onderdeel geworden van onze culturele identiteit. Met dit doctoraatsonderzoek wil ik me verdiepen in de implicaties die dit gegeven heeft op onze voorouderlijke zoektocht naar betekenis. En in het bijzonder wil ik me richten op vrouwelijke stemmen.

The Breath Art Project

Maribeth Diggle
RITCS

Het Breath Art-project van Maribeth Diggle zal onderzoeken hoe 'adem' kan worden geïdentificeerd en bestudeerd als een primaire actor in praktijken van dynamische uitvoeringsexpressie, en hoe het belichamen van bewuste ademhalingstechnieken de performance output kan versterken. Het project zal een gloednieuwe ademkunstmethodologie ontwikkelen en het zal bijdragen aan en een aanvulling vormen op reeds bestaande curricula. Tot nu toe is de rol van de adem als centraal onderdeel van de...

AI-driven Digital Scenographies: Start/Stop cloning the designer

Maarten Francq
RITCS

Start/Stop cloning the designer verkent het snijvlak van artificiële intelligentie en creatief makersschap door een digitale twin van een maker/kunstenaar te ontwikkelen, die in staat is om nieuwe audiovisuele performances te genereren. Door gebruik te maken van een uitgebreide dataset met historische performancegegevens, persoonlijke communicatie en sociale mediafeeds, wil het project een AI-model creëren dat de stijl van de kunstenaar nauwkeurig nabootst of herinterpreteert. Op zoek naar de...

De impact en specificiteit van sociaal-artistiek werk

Jan Geers
RITCS

Er is weinig inzicht in de impact van sociaal-artistiek werk. Sociaal-artistiek werk of community art is vaak kleinschalig en daardoor ook minder zichtbaar. Bovendien heeft het werken met sociaal zwakkeren weinig grandeur waar mee uitgepakt kan worden. Toch weet ik dat mijn werk en dat van mijn collega's een grote impact heeft op de deelnemers hun leven. Natuurlijk zijn dit soort van projecten druppels op een hete plaat maar misschien moeten we gewoon durven pleiten voor meer druppels.

De manège van de revolutie. Een artistiek onderzoek naar de relatie tussen kunst en verzet aan de hand van “Pantagleize” van Michel De Ghelderode

Ivo Kuyl
RITCS

Dit project vertrekt vanuit problemen die ik heb ondervonden tijdens mijn werk bij de Brusselse KVS, waar ik tussen 201 en 2013 als dramaturg en lid van de artistieke staf werkzaam was. Samen met mijn collega`s vroeg ik mij af: hoe de negatieve effecten van het neoliberalisme in een stad als Brussel te counteren? En welke rol kan de kunst daarin spelen? Een antwoord vonden we in de visie op stedelijkheid en op Brussel, zoals geformuleerd door Boudry e.a., 2003 en Eric Corijn. In de lijn van...

Social Recordings

Ernst Maréchal
RITCS

Er zijn is horen en gehoord worden. Ik omhels het idee dat door te luisteren, klank een verschijnsel is dat we zowel beïnvloeden als waardoor we beïnvloed worden. Hoe kunnen we vanuit het bewust luisteren, het ontdekken van onze (onbewuste) filters ons eigen luisteren openbreken in een luisteren dat ontvankelijker wordt voor het vreemde en het onvertrouwde, datgene wat ons angst inboezemt, wat we onbewust als ruis uitfilteren?

L I G H T matters- the LUMINAL LAB

Caroline Mathieu
RITCS

LUMINAL LAB onderzoekt de invloed van gekleurd licht op de waarneming. Het streeft een tweeledige aanpak na. Enerzijds wil het duidelijk maken hoe gekleurd licht de waarneming van de toeschouwer binnen de performatieve ruimte beïnvloedt. Anderzijds streeft het een artistieke benadering na door het creëren van een immersieve installatie die kan fungeren als een voorbeeld van performatieve ruimtes in het algemeen, en die (toekomstige) lichtontwerpers een tool geeft om een scène te belichten,...

Geschiedenis documenteren: persoonlijke kronieken vanuit het brandpunt van de actualiteit

Anna Mosienko
RITCS

Dit onderzoek is een soort archeologie van de hedendaagse tijd – we bewaren en onderzoeken de werkelijkheid terwijl we die ervaren. Het onderzoek richt zich op de combinatie van belangrijke historische gebeurtenissen en persoonlijk archiefmateriaal en de veranderende percepties van zowel kijkers als auteurs.  Het doel is te ontdekken hoe deze gebeurtenissen de interpretatie van een auteur beïnvloeden. Centraal in het onderzoek staat de verkenning van de symbiotische relatie tussen vorm en...

The School of Two-Sided Integration. How to build a functional host society?

Sara Oklobdzija
RITCS

ARTISTIC STUDY ON INTEGRATION, SOCIAL COMMONS AND TOGETHERNESS. Ondanks het feit dat de samenleving voor iedereen evolueert en verandert -als gevolg van politieke, sociale en economische migratie-, wordt slechts van één deel van de bevolking verwacht om actief op die verandering te reageren en een integratietraject te doorlopen: de migranten, de Anderen.  Dit onderzoek is een poging om dat perspectief te veranderen door een eerder tweezijdige benadering voor te stellen en zo een adequaat...

Charbon

Manu Riche
RITCS

Charbon is een onderzoek en een film  over mijn klein continent Europa en mij. Ik ben geboren in steenkool en volwassen geworden in petroleum en zal sterven in het veranderende klimaat van hernieuwbare energie...

Het herontdekken van klassieke teksten voor het theater in postdramatische tijden

Oxana Sankova
RITCS

Wat zijn de mogelijke sleutels om klassieke teksten te herontdekken voor theater in post-dramatische tijden?".

Kunst als oefenruimte voor potentiële geschiedenis en een toekomstige werkelijkheid

Esther Severi
RITCS

Begin jaren zeventig richtte dramaturge Marianne Van Kerkhoven politiek theatergezelschap Het Trojaanse Paard op. Eigen aan deze groep, en aan verwante groepen rond hen, was de overtuiging dat kunst een doel diende dat buiten de kunst lag: een maatschappelijk bewustzijnsproces tot stand brengen en het publiek strategieën aanreiken om hun dagelijkse realiteit om te vormen. Het moment van de voorstelling kreeg een intentie mee voor de werkelijkheid er om heen.

Stemmen van verzet

Kinshuk Surjan
RITCS

"In India zijn we met 300 miljoen die behoren tot de nieuwe middenklasse, van na de IMF-hervormingen, die zij aan zij leven met de geesten van de onderwereld, de klopgeesten van dode rivieren, droge bronnen, kale bergen en leeggehaalde bossen; de geesten van 250000 door schulden geteisterde boeren die zichzelf gedood hebben en van de 800 miljoen die verarmd en onteigend zijn om plaats voor ons te maken. Ze overleven op minder dan 20 roepies (0,25 euro) per dag” - Arundhati Roy

Het automaton en de pop als trigger voor sociale verandering

Laura Vandewynckel
RITCS

Kan een tot leven gebracht levenloos object ons emotioneel prikkelen, ons aan het denken zetten, ons activeren? Laura Vandewynckel doet onderzoek naar de impact van poppen en automata op de nietsvermoedende toeschouwer. Ze onderzoekt of deze wezens die tegelijkertijd subject en object, actief en passief, iedereen en niemand zijn, ingezet kunnen worden om ons met sociale mechanismes te confronteren. Het ding de pop triggert ons kritisch denken, het wezen de pop onze emotionele betrokkenheid....