Compositie op basis van microtonale toonladder wordt steeds populairder. Xenharmonische componisten hebben zich meestal beperkt tot één toonladder. De combinatie van microtonale toonladders is tot nu toe echter grotendeels onontgonnen gebleven. In "Le Sacre du Printemps" combineerde Igor Strawinsky modi op basis van het westerse stemsysteem. Deze benadering wordt polytonaliteit genoemd. Het lijkt waarschijnlijk dat de verschillende microtonale toonladders ook in composities gecombineerd kunnen worden. Dit resulteert in een vermenigvuldiging van de compositorische mogelijkheden zonder in verwarring te vervallen, aangezien de componist zelf het kader bepaalt door de keuze van specifieke toonladders. Deze selectie kan gebaseerd zijn op overlappingen, relaties of zelfs complementariteit en kan ook beïnvloed worden door het respectievelijke karakter van de toonladders, omdat ze later programmatisch gebruikt kunnen worden in de compositie. In dit doctoraat wordt een mogelijke werkmethode voorgesteld op het gebied van compositie, organologie (instrumentenbouw) en notatie, met inbegrip van de toepassing ervan in de opera "The Glacier". Meer info hier.
Microtonal systems combined: a composer's approach
Promotoren: Jan Michiels, Peter Swinnen, Donald Bousted