Het onderzoek uitgevoerd door Peter Holman en Rodolfo Baroncini in de jaren 1990 heeft het mogelijk gemaakt om de Compagnie di violini the herontdekken- ensembles van drie tot zes instrumenten van de vioolfamilie (ooit in de vergetelheid geraakt).
In de zestiende eeuw waren deze groepen violini professionele instrumentalisten die verenigd waren in gilden en deelnamen in veel feestelijke, seculiere en religieuze activiteiten.
Vanaf 1530 tot ongeveer 1580 à 1590, had elke stad in Noord-Italië minstens één vioolensemble, dat uitgenodigd werd om te spelen op recepties van de nobelen, bals van prinsen, vergaderingen en politieke onderhandelingen tussen invloedrijke figuren.
De term Sonadori, die ik gekozen heb voor het ensemble dat ik opgericht heb voor het artistieke gedeelte van mijn doctoraat, kent zijn oorsprong in Venetië waar de confraterniteiten groepen zangers en instrumentalisten op permanente basis runden en onderhielden.
Om de zoete tonen te reproduceren die beschreven worden in verslagen van de festiviteiten (die desondanks krachtig genoeg waren om gehoord te worden aan het andere einde van de danszaal) hebben de muzikanten van het ensemble en ikzelf samengewerkt met verschillende snaarinstrumentenmakers voor de reconstructive van nieuwe Renaissance instrumenten.
Concertvideo’s kunnen bekijken worden via deze link.