The School of Two-Sided Integration. How to build a functional host society?

Sara Oklobdzija
Promotoren: Klaas Tindemans, Sarah Vanhee

ARTISTIC STUDY ON INTEGRATION, SOCIAL COMMONS AND TOGETHERNESS. Ondanks het feit dat de samenleving voor iedereen evolueert en verandert -als gevolg van politieke, sociale en economische migratie-, wordt slechts van één deel van de bevolking verwacht om actief op die verandering te reageren en een integratietraject te doorlopen: de migranten, de Anderen.  Dit onderzoek is een poging om dat perspectief te veranderen door een eerder tweezijdige benadering voor te stellen en zo een adequaat model voor coëxistentie op te stellen. Het wordt verondersteld dat de migratie niet langer kan worden gezien als een actie van de Ander, maar eerder als een gezamenlijke creatie, geconcentreerd rond de sociale commons waar alle actoren (locals en niet-locals) een actieve rol hebben (of opnemen).

In talrijke participatieve kunstprocessen zal Sara Oklobdzija zich richten op het opnieuw onderzoeken (diagnosticeren) en hermodelleren (corrigeren) van de relatie tussen de lokale en niet-lokale bevolking, waarbij ze zowel de actualiteit als de geschiedenis als uitgangspunt neem.

Meestal geschreven door de 'winnaars', leert de geschiedenis ons zorgvuldig gekozen feiten over de gepleegde misdaden en de bereikte heldendaden. Dit onderzoeksproject kiest er daarentegen voor zich te richten op een geschiedenis van criminele daden door niet handelen

in omstandigheden van kleinere of grotere sociaal-politieke gevaren (bv. COVID, oorlog enz.).

Door zelf al tien jaar in België te verblijven observeerde Oklobdzija hoe de lokale gemeentschap vaak een neutrale houding aanneemt als het gaat om kwesties van migratie en integratie,  met een bijna kinderlijk gevoel van gemak. Aan de ene kant is er een naïeve overtuiging dat men hier gewoon recht op heeft, terwijl aan de andere kant de bijna verlammende angst bestaat om een fout te maken of als politiek incorrect te worden beschouwd. Hoe kunnen we deze passieve sociale toestand enigszins resetten, en hoe kunnen we degenen die lijden aan het "onverschillige burgersyndroom" erbij betrekken? Wat betekent het om getuige te zijn van geweld dat onmiskenbaar aanwezig is, maar meestal wordt vertegenwoordigd door zijn eigen afwezigheid?
Als kunstenaar, als  artivist en als onderzoeker is Sara Oklobdzija  vooral geïnteresseerd in het creëren, maar ook in het genereren en documenteren van dat proces van gemeenschapsvorming door middel van een geëngageerde artistieke praktijk. Via hybride en conceptuele formats (installatie, ad hoc performance, theaterstuk, video-essay) wil zij zeer actuele 'sociale modellen' bouwen. Door het kunstwerk te kapen hoopt Sara een proces te stimuleren dat een geleidelijke sociale verandering zou kunnen aanmoedigen, die ons naar een functionele gastmaatschappij leidt.