De cornetto is een gevestigde waarde is in de wereld van de oude muziek. Zo is het regelmatig te horen op prestigieuze festivals en concertzalen. De uitdaging ligt dus niet in de herontdekking van een vergeten instrument. Historische speelpraktijken en -tradities hebben echter slechts in uitzonderlijke mate de huidige uitvoeringspraktijk van de cornetto beïnvloed. Dit doctoraatsonderzoek van Lambert Colson richt zich op een specifiek lid van de cornetto-familie: De mute cornetto. Door de sterke lokale tradities in een bepaalde periode te bestuderen, zal een specifiek repertoire in verband worden gebracht met historische muzikanten en bewaard gebleven instrumenten. Zo zullen moderne facsimile’s van enkele historische cornetti worden gemaakt, bestudeerd en bespeeld.
Het eerste deel van het onderzoek is gewijd aan het Hof van Kassel ten tijde van Moritz van Hessen-Kassel (1592–1627) en gaat in op het repertoire van de cornetti mutti en de Kasseler Zinken die in Leipzig bewaard zijn gebleven. Een van deze instrumenten draagt het merk van Georg Graumann, een befaamd cornettist die aan het hof van Kassel actief was. Voor het tweede deel van het onderzoek wordt de aandacht verlegd naar het zestiende-eeuwse Verona en de instrumenten en partituren die bewaard worden in de Accademia Filarmonica di Verona.