Het doctoraat in de kunsten 'N' biedt een verdiepende reflectie van de filmmaker op het denk-en maakproces van zijn film N, The Madness of Reason. De film heeft tot doel het encyclopedisch denken te bevragen vanuit de confrontatie met de Afrikaanse realiteit en spiritualiteit (vnl. West-Afrika). Uitgangspunt van de film vormt het leven en werk van Raymond Borremans (1906 - 1988) die een unieke encyclopedie heeft geschreven, Le grand Encyclopédie de la Côte d'Ivoire. Zijn doel was de Afrikaanse werkelijkheid te objectiveren en te systematiseren. Hij heeft er zijn leven lang aan gewerkt, maar de publicatie is tijdens zijn leven niet verder geraakt dan de letter 'N'.
Het doctoraat is opgevat als een triptiek waarvan het middenpaneel bestaat uit de film zelf en de twee zijluiken uit teksten die de film op een verschillende manier proberen te ontsluiten. Het eerste luik traceert het onderzoek, het denkproces en het creatief proces dat aan de basis ligt van de film N, The Madness of Reason. We reconstrueren de gedachten van de maker die de geschiedennis van dit project hebben begeleid, van bij zijn ontstaan tot aan zijn afwerking en dit vanuit verschillende invalshoeken:
- een historisch-biografische invalshoek: wie Raymond Borremans was?
- een kennistheoretische invalshoek: op welke manier schrijft het werk zich in binnen de encyclopedische traditie van de Verlichting?
- een sociologisch-antropologische invalshoek: in welke mate weerspiegelt Borremans zich vandaag in het hedendaagse West-Afrika?
- een spirituele invalshoek: hoe kan de spirituele dimensie van de werkelijkheid op een niet-cognitieve en niet-koloniale manier in een film gerepresenteerd worden
- een politieke invalshoek: is er een verband tussen het encyclopedisch denken en het gewelddadig identitair denken in Ivoorkust?
- Tot slot de artistieke invalshoek: hoe laten deze bevindingen zich vertalen in een artistieke praxis?
Het tweede luik van het doctoraat bevat mijn persoonlijke filosofie én poetica als documentairemaker, waarbij wordt aangetoond hoe fictie en realiteit, het reële en het imaginaire, het zichtbare en onzichtbare twee kanten zijn van eenzelfde Werkelijkheid. Tot slot sluit ik af met een hoofdstuk over de verwarrende verhouding tussen ethiek en esthetiek binnen de documentaire praxis en de rol die de documentaire filmmaker speelt in onze samenleving.