LUMINAL LAB onderzoekt de invloed van gekleurd licht op de waarneming. Het streeft een tweeledige aanpak na. Enerzijds wil het duidelijk maken hoe gekleurd licht de waarneming van de toeschouwer binnen de performatieve ruimte beïnvloedt. Anderzijds streeft het een artistieke benadering na door het creëren van een immersieve installatie die kan fungeren als een voorbeeld van performatieve ruimtes in het algemeen, en die (toekomstige) lichtontwerpers een tool geeft om een scène te belichten, onafhankelijk van een specifieke mise-en-scène.
Veel lichtontwerpen hebben de neiging om deze zintuiglijke ervaring te 'vergeten'. Ze zijn bedoeld om de ruimte te kleuren of om bepaalde objecten te accentueren, om de wisselwerking tussen licht en schaduw te tonen, om tussen scènes te wisselen, om sfeer toe te voegen, maar hoeveel weten we eigenlijk over hoe het licht voelt voor een individu in het publiek? Is het wetenschappelijk duidelijk hoe licht werkt op de (onder)bewuste geest? Is het bovendien mogelijk om verder te gaan dan het subjectieve 'gevoel' van kleur?
De verandering van het licht wordt meestal onbewust geregistreerd. Het moment waarop de ene sfeer bijna onmerkbaar transformeert in een andere en het waarneembare veld als het ware 'open' staat voor interpretatie. Voor de kijker gebeurt deze overgang grotendeels onbewust: de verandering is voelbaar, maar niet uitgesproken. De kijker anticipeert op een 'nieuwe' toestand waarin herkenning weer mogelijk wordt.
Voor het verzamelen van noodzakelijke data heb ik een kader gecreëerd waarin kleur zo objectief mogelijk, maar toch binnen het domein van een performatieve ruimte kan worden waargenomen. Ik heb dit het LUMINAL LAB genoemd. Deze naam is een woordspeling tussen lumen en liminaliteit en dat is precies wat het is; een lichtspel dat schuilt in het zeer specifieke karakter van het licht zelf. Liminaliteit, want het werkt op het kruispunt tussen het bewuste en het onbewuste, maar in de eerste plaats omdat het de aandacht van de toeschouwer vastgrijpt in de verandering van de kleuren en hun intensiteit.
Het doel is om een ruimte te creëren, die veilig aanvoelt en neutraal werkt. Geen omgeving of interferentie van rekwisieten, maar een simpele 'muur' van stof die zal functioneren als een diffusiefilter. Er zullen geen prikkels zijn, behalve de lichtscore, het licht omsluit het individu.
Het lab is een performatieve vorm van onderzoek: tussen wetenschap en kunst, tussen creativiteit en analyse. Ik wil gegevens verzamelen via verschillende versies van deze installatie, en via verschillende lichtscores. Ook ga ik onderzoek doen naar de verschillen tussen LED-licht en conventioneel theaterlicht. Onderweg, naarmate het Luminal Lab zijn vorm vindt, zal het onderzoek de nodige performatieve settings verzamelen waarin het licht optimaal kan worden waargenomen. Uiteindelijk is het niet alleen mijn doel om collega-lichtontwerpers te helpen, maar ook om deze gegevens - de verzamelde ervaringen van kleur- en lichtovergangen - te gebruiken in een eigen 'zintuiglijke' voorstelling.