Dit doctoraatsproject van Jeremias Iturras heeft tot doel een “creatief-technische convergentie” te vinden tussen muziek en film. Om deze convergentie te verduidelijken, zal Iturras eerst bepaalde filmtechnieken analyseren (ontwerp, constructie, structuur, esthetische ideeën, enz.) aan de hand van specifieke voorbeelden van regisseurs en films om na te gaan of het mogelijk en aannemelijk is om “dezelfde” technische methoden toe te passen op een muzikale compositie. Hij zal zoeken naar de creatie van “technische muzikale concepten” die als oorsprong een cinematografisch idee hebben. Het pilootonderzoek heeft enkele technische modellen aan het licht gebracht (met name met betrekking tot ruimte en klankkleur) die in enkele van Iturras’ werken werden gebruikt. Op theoretisch niveau zal dit proces gearticuleerd worden door het analyseren van twee conceptuele pijlers: metafoor en analogie in muziek.
Het tweede deel van dit project zal nagaan of deze technische muzikale concepten, die hun oorsprong vinden in een cinematografisch idee, op hun beurt op technisch vlak kunnen worden toegepast op de constructie van het beeld (video, cinema). Daarvoor zal samenwerking met andere kunstenaars (video- en filmmakers) essentieel zijn, resulterend in een audiovisueel werk. Op formeel vlak beoogt dit project in zijn traject dus een soort spiraal waarbij het eerste idee een metamorfose ondergaat om opnieuw “geïnjecteerd” te worden op het vertrekpunt.