De vraag of er een artistieke stroming is, een “school” van vocale jazz die niet enkel gebaseerd is op de Amerikaanse traditie, werd nooit helemaal beantwoord door jazzmusici. Daarom wil Barbara Wiernik met dit doctoraatsonderzoek uitzoeken in welke mate onze omgeving ons artistiek definieert, of er meer Europese stromingen bestaan, en wat de belangrijkste zijtakken zijn. De methodologie vindt zijn oorsprong in de artistieke praktijk en vertrekt van gefilmde ontmoetingen met een aantal Europese sleutelfiguren (zangers en jazzexperten) met wie Wiernik in gesprek gaat over hun perceptie van de hedendaagse vocale jazz en de rol van de jazzvocalist(e).
Het onderzoek zal onder meer resulteren in een website met documentatie, analyses en een classificatie worden waarbij vocalisten volgens bepaalde criteria ingedeeld worden: welke jazzstijl hen definieert, de plaats van vocale improvisatie, de vrijheid van melodische interpretatie, externe invloeden, etc. Dit alles zal uitmonden in een soort levende cartografie van vocale trends in Europese jazz. Tot slot zullen verschillende bestaande of nieuwe artistieke projecten worden onderzocht die nauw verbonden zijn met het onderzoek en het kunnen voeden, bv. projecten rond stem en improvisatie die diverse aspecten van jazz in beschouwing nemen. Door het integreren van invloeden en (im)migraties van moderne vocale jazz, wordt in deze Europese cartografie een aantal muzikale scala’s maximaal geëxploreerd.