In de jaren '20 en '30 beleefde de gitaar in Spanje een renaissance, die de creatie van modernistisch repertoire met zich meebracht, geschreven voor de gitaristen Miguel Llobet, Andrés Segovia, Regino Sáinz de la Maza en Emilio Pujol. Dit doctoraatsproject presenteert mijn historisch geïnspireerde uitvoering van dit repertoire. Het focust op canonieke werken van grootheden als Manuel de Falla, maar ook op een rijkdom aan muziek die pas onlangs weer opdook na lang begraven te zijn geweest in het tumult van het regime van Franco.
Om een dergelijke praktijk te ontwikkelen, heb ik een kritisch-experimentele analyse uitgevoerd van de gitaarpraktijk die in Spanje bestond vanaf het einde van de 19e tot het midden van de 20e eeuw. Deze praktijk werd in die tijd meestal de "Tárrega school" genoemd, naar de romantische Spaanse componist en uitvoerder Francisco Tárrega. Ze werd in het verleden al theoretisch geanalyseerd door andere academici. Ik ben echter de eerste om een analyse te documenteren die evenveel gebaseerd is op het experimenteren op darminstrumenten uit die periode, als op het onderzoeken van methodes, opnames en partituren.
Door de uitvoeringspraktijk combineerde ik de bevindingen van mijn experimentele analyse met de stilistische context van het modernistische repertoire waarop dit onderzoek zich richt. Ik vond historisch geïnformeerde oplossingen voor twee belangrijke en nieuwe dilemma's. Ik respecteerde de uitdaging aan de romantiek van de Spaanse modernistische componisten van het interbellum, die voor de gitaar schreven maar het instrument niet bespeelden. Ik heb mijn praktijk echter niet losgemaakt van de romantische school van Tárrega, die in die tijd gangbaar was onder de gitaristen die klassiek repertoire speelden. Bovendien heb ik een praktijk ontwikkeld die rekening houdt met de grote invloed van de flamenco op het Spaanse gitaarrepertoire van het interbellum. Daartoe heb ik een evenwicht gevonden tussen de integratie van flamencotechnieken uit die periode en de erkenning van de rol van prominente vertolkers van de Tárrega-school in het creatieproces.
De resultaten van mijn onderzoek worden gepresenteerd in een portfolio van artistieke output, evenals in een discursieve contextualisering en analyse.