Arising from existence and non-existence. Drawing inspiration from the marimba

Rachel Xi Zhang
Promotoren: Jan Michiels, Bart Quartier

De voortdurende evolutie van de moderne performance praktijk van de marimba heeft geleid tot een veelvoud aan uitdagingen voor de huidige generatie uitvoerders. Eén kwestie die ze gemeenschappelijk hebben is het feit dat de marimba een idiofoon is. Het geluid wordt gecreëerd door een hamer die een houten staaf aanraakt en doet vibreren. De impact is snel en het contact gebeurt in een milliseconde. De uitvoerder heeft geen direct contact met zijn instrument terwijl hij speelt en heeft geen directe invloed op de resonantie, wat vaak als een beperkende kwaliteit gezien wordt in de klassieke westerse muziekwereld.  Als een gevolg hiervan zijn veel marimba spelers op zoek naar mogelijkheden voor de uitdrukking van hun muzikale intenties en zo ontstond de huidige onderzoektrend die gericht is op analyses van geluidsprojecties en lichaamsbewegingen. Alhoewel dit belangrijke factoren zijn voor marimbaspelers, is de uitkomst van deze onderzoeken aan de ene kant evident en verbergt ze aan de andere kant de bestaansreden van het muzikant zijn- denkbeeldige geluiden en opbouwende noten tot leven brengen om te communiceren en te resoneren met een publiek.

Waar kan er ruimte gevonden worden in de marimba performance voor de uitdrukking van alle muzikale elementen die nodig zijn om de muzikale intenties van de muzikant over te brengen? Een muzikale performance kan niet beschreven en geëvalueerd worden met vergelijkingen en formules, zoals in de wiskunde. De Chinese filosoof Laozi vat in de Tao Te Ching, geschreven in de zesde eeuw voor Christus, thema’s die tijdloos en specifiek maar toch fantasierijk zijn zoals intuïtie, bewustzijn en schoonheid. De originele Chinese karakters bevatten verschillende betekenissen. De zinnen zijn kort maar scherpzinnig zodat de lezers continu in beslag genomen worden door de geconcentreerde essentie. Zijn volgelingen krijgen de ruimte om hun eigen manier te vinden dit toe te passen naargelang hun eigen behoeftes. Het doel van mijn onderzoek is om kritische competenties te verschaffen voor het bespelen van de marimba door de filosofie van de Taoist Laozi toe te passen.