Lopende doctoraten

/assets/uploads/pages/Portret_Kurt_Bertels_ZW-5.jpg

De ontsluiting en contextualisering van de Brusselse Saxofoonschool tussen 1867 en 1903: naar een historisch verantwoorde uitvoeringspraktijk

Bertels Kurt

The goal of this project is an in-depth artistic and theoretical research into the HIPP and the cultural- historical context of the scores for the Brussels Saxophone School, the world's first saxophone school, between 1867 and 1903.

Lees meer
/assets/uploads/pages/Pierre_Bibault_picture.jpg

Bepalen, exploreren en verbeteren van de gestiek van de gitarist. De microgestiek in de stukken voor klassieke en elektrische gitaar, geschreven tussen 1977 en morgen.

Bibault Pierre

Het onderzoek wordt verdeeld in drie delen. Een eerste gedeelte stelt een definitie van gestiek en van microgestiek voor. Een tweede deel is een directe toepassing van dit proces op de performer. Het derde deel impliceert het gebruik van computertechnologie. 

Lees meer
/assets/uploads/pages/Nuno_Cernadas.jpg

Alexander Scriabins tien Piano Sonates: een interpretatieve reis door zijn muzikale kosmos

Cernadas Nuno

Alexander Scriabin (1872-1915) was een revolutionaire componist die, door een betekenisvolle evolutie in zijn muzikale taal, een manier vond om zichzelf te bevrijden van de restricties van tonale muziek en de overgang maakte naar een ongeremde vorm van muzikale creatie. Twee met elkaar verbonden elementen die deze snelle transformatie versnelden waren het zich ontwikkelende mysticisme van Scriabin en zijn perceptie van kleur als de visuele pendant van geluid, tot stand gebracht door ofwel synesthesie of door een bewuste artistieke intentie.

Lees meer
/assets/uploads/pages/Carles_Cristobal.JPG

Repertorio concertado para bajon hispanico en el S.XVIII

Cristobal Carles

A broad new repertoire for Bajón has come to light in the last few years: highly demanding and virtuoso music, written for an instrument thought to be in decadence in the 18th century, including the cantatas for Bajón, voice and continuo by Juan Manuel De la Puente (1692-1753). This project not only entails the study and transcription of this new material, but also the design and production (by 3D-printing) of the instrument that matches the needs of this challenging repertoire.

Lees meer
/assets/uploads/pages/RITCS_Portret_Tim_De_Keersmaecker_ZW-3.jpg

De perceptie van realiteit in de context van migratie, integratie en identiteit.

De Keersmaecker Tim

De laatste vier/vijf jaar heb ik gewerkt aan twee documentaire films in de context van migratie, identiteit en integratie: 'No Man is An Island' en 'Passe-Partout.' De films kenden een wereldwijde release.

In mijn praktijk als documentairemaker heb ik altijd geworsteld met de vraag: wat is realiteit? En wat is de best mogelijke manier om de realiteit weer te geven?

Lees meer
/assets/uploads/pages/IMG_9418.JPG

Joseph Jongens vergeten liederen: een interpretatiedagboek

Defrise Sarah

Joseph Jongen werd geboren in 1873 en stierf in 1953 op zeventigjarige leeftijd. Hij wordt algemeen beschouwd als één van de meest prominente Belgische componisten na César Franck. Hij was vooral bekend om zijn orgel- en kamermuziekwerken en hij componeerde meer dan vijftig liederen.

Lees meer
/assets/uploads/pages/Rilke_Herman_Sorgeloos_-_4.jpg

Under the spotlight of observation

Dimitriou Chrissy

Een voorstelling is misschien de enige kunstvorm die direct voortkomt uit het eenvoudige feit dat tijd verstrijkt. Waarschijnlijk is dit de bron van het potentieel van een voorstelling:  een momentopname waarbij wat overblijft, behoort tot het domein van het geheugen. Zoals een beeldhouwer die een sculptuur boetseert uit klei, zo boetseert de podiumkunstenaar een interpretatie, vertrekkend van momenten die oplossen in de tijd. Wat gebeurt er wanneer we een voorstelling observeren?

Lees meer
/assets/uploads/pages/Yiannis.jpg

The Spanish guitar music represented by the “Generation of 1927”

Efstathopoulos Yiannis

Voor dit project is er momenteel geen abstract beschikbaar in het Nederlands. De Engelse samenvatting is hier te raadplegen.

Lees meer
/assets/uploads/pages/RITCS_Portret_Jan_Geers_ZW-2.jpg

De impact en specificiteit van sociaal-artistiek werk.

Geers Jan

Er is weinig inzicht in de impact van sociaal-artistiek werk. Sociaal-artistiek werk of community art is vaak kleinschalig en daardoor ook minder zichtbaar. Bovendien heeft het werken met sociaal zwakkeren weinig grandeur waar mee uitgepakt kan worden. Toch weet ik dat mijn werk en dat van mijn collega's een grote impact heeft op de deelnemers hun leven. Natuurlijk zijn dit soort van projecten druppels op een hete plaat maar misschien moeten we gewoon durven pleiten voor meer druppels.
Maar voor je kan pleiten voor meer druppels moet je inzicht kunnen verschaffen in wat nu juist de impact is van sociaal-artistiek werk. Het is dan ook het doel van mijn doctoraatsproject om inzicht te verschaffen in wat sociaal-artistieke praktijk teweeg brengt bij deelnemers en hoe de sociaal-artistieke praktijk tot stand komt.

Lees meer
/assets/uploads/pages/ruud_gielens-0730.jpg

The Peace Treaty/ The Museum of Peace

Gielens Ruud

De camp David-akkoorden en hun rampzalige gevolgen voor de vrede in het Midden-Oosten vormen het vertrekpunt van mijn doctoraatsonderzoek. Het doel van mijn onderzoek is niet alleen een performatieve of theatrale reflectie, maar ook de poging om een ontologische ruimte te creëren die verschillende betekenislagen bevat en tegelijkertijd ook één verhaal, één ervaring biedt.

Lees meer
/assets/uploads/pages/Ginsburgh.jpg

Eén speler. De pianist als hybride instrumentalist.

Ginsburgh Stephane

Historisch gezien beperkte de kennis van de klassieke pianist zich haast volledig tot het bespelen van het keyboard. Het ontstaan van een nieuw repertoire heeft de pianist getransformeerd tot een meer-vaardig instrumentalist. Deze uitbreiding heeft zich in verschillende richtingen voltrokken, waaronder speciale instrumentale technieken die focussen op andere aspecten van het instrument (bijvoorbeeld de snaren, het frame, de pedalen, het lichaam); werk waarbij technologie een verbinding aangaat met elektronica (live of niet live) en computer; werk dat gesproken en theatrale componenten bevat; en werk dat dansachtige fysieke bewegingen bevat.

Lees meer
/assets/uploads/pages/iragoryainova.JPG

Interdisciplinary Body

Goryainova Ira

Artistiek onderzoek in het domein van de (interdisciplinaire) audiovisuele kunsten. De focus van dit onderzoek is lichamelijkheid: het lichaam, de audiovisuele representatie van dat lichaam en de relatie tussen beiden, evenals de status van het lichaam in een documentaire of fictionele benadering.

Lees meer
/assets/uploads/pages/BGL_Luca_ws.jpg

Flesh and wood: exploring body, time and space in guitar performance.

Isolani Luca

The tacit or even embodied knowledge is a knowledge we experience trough our own body even though in our mind this is not clearly represented.
The tacit knowledge triangle (body-mind-experience) leads to a full rethinking of the instrumental practice opening up the Space – the sphere of action of the player – and the Time – the hic et nunc –  of the guitar performance.
How to develop the “implicit or tacit” knowledge? Further on: how to explore it? How to express it?

Lees meer
/assets/uploads/pages/Portrait_-_Christian_Klinkenberg.jpeg

Ontwikkeling en manipulatie van microtonaal pitch materiaal in symbiose met andere compositie technieken en stijlen

Klinkenberg Christian

Sinds de jaren 1900 begonnen meer en meer componisten zich te bevrijden van de opgelegde beperkingen van de tweestoons-stemming, versterkt door het piano als het dominante muziekinstrument sinds de zeventiende eeuw. Deze bevrijding resulteerde vaak in ideologische gebruik van één specifiek toonsysteem. In mijn doctoraatsproject pleit ik voor een vrije microtonale benaderen door verschillende soorten microtonale concepten en technieken vrij van ideologie en dogma's te gebruiken.

Lees meer
/assets/uploads/pages/Portret_Spreker_ZW-2.jpg

Symbolen, woorden, geluidsillustraties en betekenissen in de muziek van Debussy, Wolf en Scriabin

Konieczny Tomasz

Ik wil een manier vinden om muzikale stukken uit te voeren die toelaat de muziek te presenteren binnen zijn intellectuele en esthetische context. Muzieksessies, (andere) kunsten en gesprekken over esthetiek zijn beter geschikt dan het traditionele concert om betekenisvolle esthetische ervaringen te creëren en om de rijkdom van de Europese traditie te bewaren.

Lees meer
/assets/uploads/pages/Ivo_Kuyl.jpg

De manège van de revolutie. Een artistiek onderzoek naar de relatie tussen kunst en verzet aan de hand van “Pantagleize”  van Michel De Ghelderode.

Kuyl Ivo

Dit project vertrekt vanuit problemen die ik heb ondervonden tijdens mijn werk bij de Brusselse KVS, waar ik tussen 2001 en 2013 als dramaturg en lid van de artistieke staf werkzaam was. Samen met mijn collega’s vroeg ik mij af: hoe de negatieve effecten van het neoliberalisme in een stad als Brussel te counteren? En welke rol kan de kunst daarin spelen? Een antwoord vonden we in de visie op stedelijkheid en op Brussel, zoals geformuleerd door Boudry e.a., 2003 en Eric Corijn. In de lijn van deze visies wilden we met ons stadtheater een bijdrage leveren tot de ontwikkeling van inclusieve, hybride gemeenschappen en verbindingen tussen vormen van “urban culture” en “Kunst met de grote K.” Hoe leerrijk dit avontuur ook was, toch was het m.i. onvoldoende kritisch ten opzichte van het systeem van kapitalisme en liberale democratie.

Lees meer
/assets/uploads/pages/Portret_Philippe_Lamouris_ZW-4.jpg

Componeren en uitvoeren met emoties. De zoektocht naar emotie opwekkende parameters uit de laat-romantiek en technieken in het kader van de hedendaagse artistieke toepassingen

Lamouris Philippe

Het woord (term) "emotie" in de kunsten en meer in het bijzonder in de muziek plaatst ons voor een paradox. Enerzijds wordt het gebruik van het woord "emotie", over het algemeen, gemeden, anderzijds is emotie  alomtegenwoordig. Ook tijdens een muziekuitvoering. Er zijn in de klassieke muziek twee essentiële actoren: de musicus en de luisteraar. Mijn doelstelling is beiden dichter bij elkaar te brengen door zowel het emotioneel beleven van de luisteraar te doorgronden als aan de musicus de middelen aan te reiken om emoties bij de luisteraar op te wekken, te beheersen en zelfs te manipuleren.

Lees meer
/assets/uploads/pages/Kunstenplatform_mail-resolutie-91_copy_620_340_s_c1.jpg

Building bridges

Le Compte Korneel

Het idee voor een artistiek doctoraat rond “Building Bridges” ontstond in de nasleep van de tsunamiramp in Fukushima, Japan, in 2011. De plotse confrontatie met de eigen machteloosheid zocht en vond een uitweg in benefietconcerten met mijn Duo in eigen land en concertreizen in Japan. Optredens in klinieken en scholen in de getroffen gebieden leidden tot een inzicht in de rol van muziek in de “echte” wereld, ver weg van de comfortzone van de opera waar ik al meer dan 30 jaar als contrabassist werkte.

Lees meer
/assets/uploads/pages/jfm_MG_0639-01.jpg

Historisch Geïnformeerde Uitvoeringspraktijk

Madeuf Jean-François

Mijn doctoraat spitst zich toe op het diepgaande artistieke en theoretische onderzoek van de trompet: de speeltechnieken en stijl, de historische context, de literatuur en het repertoire. Ik baseer me daarvoor niet enkel op historisch onderzoek maar ik zal, als muzikant, ook beoordelen of de informatie  die voor handen is in de historische verhandelingen (of andere bronnen) ook waardevol is voor de techniek van het instrument en voor de interpretatie.

Lees meer
/assets/uploads/pages/Manu_Riche.jpeg

Charbon

Riche Manu

Charbon' is een onderzoek en een film  over mijn klein continent Europa en mij. Ik ben geboren in steenkool en volwassen geworden in petroleum en zal sterven in het veranderende klimaat van hernieuwbare energie...

Lees meer
/assets/uploads/pages/Christophe_Robert_picture.png

Pierre Gaviniès (1728-1800) of de revolutie van de viool

Robert Christophe

Pierre Gaviniès (1728-1800) is één van de belangrijkste figuren in de geschiedenis van de viool: als speler, als artistiek directeur van het ensemble “Le Concert Spirituel”, als leraar en als componist. Terwijl hij alom bewonderd werd tijdens zijn leven is hij nu niet meer bekend, zelfs al worden zijn vioolstudies, gekend onder de naam “24 matinées”, wel nog gebruikt.

Lees meer
/assets/uploads/pages/IMG_2700.JPG

Stemmen van verzet

Surjan Kinshuk

De zelfmoord van de landbouwers in India is de manifestatie van een groter probleem. Het idee van ontwikkeling is zo scheefgetrokken dat het beleid op vlak van gezondheid, educatie en economie enkel gefocust is op 'ontwikkelingssteden' die maar 30 procent van de bevolking representeren. Dit terwijl de overige 70 procent in de dorpen absoluut misbruik ondergaat. Hoge investeringskosten in landbouw met weinig of geen opbrengsten, stijgende interestvoeten van banken (tot wel 12 procent per maand) en de hebzucht van private geldschieters, wat kan een landbouwer anders doen dan zelfmoord plegen? In 2009 hebben 17 368 landbouwers zelfmoord gepleegd en sindsdien is dat cijfer enkel maar gestegen. De staat heeft nu nieuwe mechanismes bedacht om de cijfers te maskeren.

In de eerste twee jaar van mijn doctoraatstraject wil ik dit onderwerp, vanuit verschillende standpunten en met behulp van de film, onderzoeken om een portret van de systematische uitbuiting te schetsen.

Mijn tweede doel is te bekijken hoeveel impact een documentaire kan hebben in India, aangezien dit genre nauwelijks een release in de zalen krijgt in dit land: welke alternatieve distributiekanalen en platformen kan ik vinden om de verste uithoeken van het land te bereiken zodat mijn film een tastbare invloed kan hebben op basisniveau.

Lees meer
/assets/uploads/pages/_MG_4358v2.jpg

De impact van het verwerken van archaïsche muzikale elementen uit de levende Oost-Europese volksmuziek op het engagement van de luisteraar

Timmermans Linde

Ondanks de grote waarde van de hedendaagse kunstmuziek is deze volgens velen door te weinig mensen gekend en gewaardeerd (Examining the Composer-Audience Gap in Contemporary Music. Lillehaug). De hedendaagse populaire muziek, maar ook de media, de wereld van de publiciteit en de politiek realiseren deze binding met het publiek daarentegen zeer succesvol. Vaak communiceert men met symbolisch geladen boodschappen, die rationeel niet onmiddellijk detecteerbaar zijn. Het is zeker de moeite waard om te onderzoeken hoe componisten op een gelijkaardige manier de kloof met het publiek zouden kunnen overbruggen (On the social uses and Social Control of Music. Brown & Volgsten), zonder daarvoor in een triviale commercialiteit te vervallen.

Lees meer
/assets/uploads/pages/Kostas_Tosidis.jpg

Bow techniques for guitar playing: arrangements of contemporary works for cello, violin and viola played on the classical guitar

Tosidis Kostas

The repertory of the guitar is poor in comparison to other string instruments and, relatedly, enjoys few prominent composers who compose for it. This research will explore the possibilities of playing arrangements of contemporary pieces for cello, violin and viola on the guitar without losing the music’s intention or style. Hence, it will not only extend guitar repertory into new and exciting territories, but will also test the technical possibilities of the instrument.

Lees meer
/assets/uploads/pages/Peter_Van_Heyghen_foto.jpg

De Uitvoering van vroeg-17de-eeuwse Italiaanse Blokfluitmuziek

Van Heyghen Peter

Dit doctoraal onderzoeksproject spitst zich toe op de periode tussen ca. 1600 en ca.1670, een tijdperk van de Europese muziekgeschiedenis waarbinnen Italiaanse componisten en uitvoerders het voortouw namen in de ontwikkeling van nieuwe compositietechnieken, muzikale genres en uitvoeringswijzen. Aangezien ad libitum praktijken, inclusief een zekere mate van vrijheid inzake instrumentatie, vrij gangbaar waren, werd een gedeelte van het repertoire – zowel madrigalen, motetten, canzona’s, sonates, ritornello’s en dansen – regelmatig uitgevoerd door blokfluitisten, zowel professionelen als amateurs, zowel in Italië als daarbuiten.

Lees meer
/assets/uploads/pages/Béguin_JPEG_1140_2.jpg

Chanson de fou: een transversale compositie

Van Landeghem Jan

Sinds 2012 werkt Jan Van Landeghem aan een artistiek product, zijnde een transversale, multimediale compositie op teksten van Emile Verhaeren nl.: „Chansons de fou”. Deze zeven sociaal geëngageerde gedichten typeren de ellende van de plattelandsbevolking einde 19de eeuw (1893). De oogsten mislukten, er was een schrijnende armoede, de tegenstelling tussen rijk en arm werd steeds groter. Men zocht soelaas in de fabrieken van de nieuwe steden. Helaas zou deze situatie uiteindelijk leiden naar W.O.I. Dit extreme spanningsveld wordt opgeroepen in de symbolistische beeldspraak van de gedichten.

Lees meer
/assets/uploads/pages/export--126371417.jpg

Eigenschappen en ontwikkeling van het klassieke saxofoongeluid binnen diverse tradities, in historisch perspectief

Van Zoelen Andreas

In zijn geheel wil dit project een duidelijke staalkaart zijn van de kleurrijke mogelijkheden die Adolphe Sax ons met zijn saxofoon heeft gegeven.

Lees meer
/assets/uploads/pages/RITCS_Portret_Ellen_Vermeulen_ZW-6.jpg

Echografie van de Ander- cinematografische en intersubjectieve beeldvorming van “de martelaar”

Vermeulen Ellen

Echografie van de Ander - cinematografische en intersubjectieve beeldvorming van "de martelaar" is een artistiek onderzoeksproject (doctoraat in de kunsten) dat de relatie tussen de regisseur en de Ander in intersubjectieve documentaire bevraagt, waarbij de focus op de Ander als zogenaamde 'slechterik' of 'bad guy' ligt. Het spanningsveld dat ontstaat, doordat de regisseur het standpunt van het onbegrijpelijke subject tracht te vertalen, is het braakliggend terrein voor dit onderzoek. De oprichting van de 'cel ter bevordering van het gecontroleerd
(de-)radicaliseren' maakt het onderwerp overdraagbaar: deze onderzoeksplek staat in het teken van de inleving in en rationaliseren van de beweegredenen van de protagonist.

Lees meer
/assets/uploads/pages/Kunstenplatform_mail-resolutie-201_copy_200_120_s_c1.jpg

Otaku futurism/animated life

Volckaert Didier

Mijn naam is Ellis, ik ben een kunstenaar/filmmaker en otaku.

Otaku is een Japanse term voor mensen met een ‘obsessieve’ interesse in Anime, Manga en Japanse pop/subcultuur. Het wordt vergeleken met een mentale ziekte; ‘men’ zegt dat we geperverteerd zijn door beeld (fantasieën) en moe, we zijn asociaal, beschikken niet over empathie of een zelfbewustzijn, we zijn drop-outs.

Lees meer
/assets/uploads/pages/varkenskoppen_op_stok,_kleur.jpg

“De geschiedenis van het varken -in ons-”. Handboek voor documentairemakers.

Vromman Jan

Ik schrijf ‘een handboek voor documentairemakers’. Dit is natuurlijk uitdagend, het zou betekenen dat er methodes, raadgevingen, regels bestaan voor de ‘goede’ documentaire. Het spreekt vanzelf dat het handboek eerder een boek vol vragen en bedenkingen is. Een poging om het documentairemaken holistisch te benaderen. De documentaire: ‘De geschiedenis van het varken (in ons)’ die naast het handboek spoort en ook in het handboek als ‘case’ wordt opgenomen; is analoog aan het handboek in de zin dat ook in de documentaire een holistische benadering aan de orde is. Zowel handboek als documentaire zijn gulzig, spreiden breed en zijn beschouwend.

Lees meer
/assets/uploads/pages/Xi_Zhang_profile.jpg

The psycho-acoustical aspects of marimba playing

Zhang Xi

De voortdurende evolutie van de moderne performance praktijk van de marimba heeft geleid tot een veelvoud aan uitdagingen voor de huidige generatie uitvoerders. Eén kwestie die ze gemeenschappelijk hebben is het feit dat de marimba een idiofoon is. Waar kan er ruimte gevonden worden in de marimba performance voor de uitdrukking van alle muzikale elementen die nodig zijn om de muzikale intenties van de muzikant over te brengen? Het doel van mijn onderzoek is om kritische competenties te verschaffen voor het bespelen van de marimba door de filosofie van de Taoist Laozi toe te passen.

Lees meer